woensdag 24 november 2010

Kameriker Jelle Das wil schoon schip maken

Kapot is hij ervan. Down en verdrietig. Jelle Das, spits van derdeklasser VV Kamerik, kreeg ruim drie weken geleden na afloop van de gestaakte wedstrijd tegen Alphia, de rode kaart. Volgens de dienstdoende arbiter was het Das die hem dusdanig intimideerde en uiteindelijk schopte, dat hij op de grond viel en geen andere oplossing zag dan de wedstrijd compleet af te blazen. Een grove vergissing, met vrij verregaande gevolgen voor de 26-jarige leraar aan een praktijkschool in Woerden.

Das stond werkelijk met zijn oren te klapperen, toen hij na afloop van het thuisduel met Alphia nog even een biertje zat te drinken in de kantine. „Ik werd door mijn trainer (Frans de Heij, red.) meegenomen naar de bestuurskamer en daar vertelde hij me dat ik met rood op het wedstrijdformulier stond. Ik wist letterlijk nergens vanaf. Ik zou de scheidsrechter geduwd en geschopt hebben, maar ik heb hem met geen vinger aangeraakt. Mijn ouders stonden aan de andere kant van het veld en die schrokken zich ook kapot. Belachelijk vonden ze het, want er gebeurde niets,” vertelt Das nog altijd aangeslagen over zijn eerste rode kaart uit zijn voetbalcarrière. Ook de voorzitter van de kleine dorpsclub, Jan Klein, had goed zicht op de betreffende situatie gehad en stelde direct na de wedstrijd met Das een verweerschrift op. Desalniettemin viel vorige week het schikkingsvoorstel van de KNVB op de deurmat. Vier wedstrijden schorsing voor Das.

Wat er nu precies gebeurd is in de 79ste minuut van de bewuste wedstrijd, weet Das ook niet exact uit te leggen. Wel duidelijk is, dat de spelers van Kamerik na de derde discutabele beslissing van het arbitrale trio, over de schreef zijn gegaan. „Toen iedereen verhaal ging halen stond ik nog in de spits, dus ik heb het eerst van een afstand meegekregen. Later ben ik me er mee gaan bemoeien. Uiteindelijk is de beste man waarschijnlijk gewoon gestruikeld.” Das vindt zijn schorsing, waarvan de helft er al op zit, eigenlijk helemaal niet belangrijk. Het is de nasleep van het akkefietje wat hem letterlijk de das om doet. „Ik werk op een praktijkschool met kinderen uit de hele regio. De ouders van die kinderen lezen ook de krant. Via via gaat zo’n verhaal een eigen leventje leiden en vooral in Kamerik. Laatst kwam er een leerlinge naar me toe met de boodschap: „U heeft iemand op het voetbalveld geschopt en ik moest van mijn vader zeggen dat dat belachelijk is”. Nou, dan ga je wel even door de grond. Je weet dat je als leraar een voorbeeldfunctie hebt. Als je dan zo in het nieuws komt en ook nog eens onterecht, is dat verschrikkelijk.” Ook als Das in het dorp rondloopt, spreken mensen hem aan op het incident. Zelfs een collega uit Amsterdam wist er van. „En ik heb niet eens de kans gekregen om me te verdedigen,” vult hij aan.

Samen met het bestuur van VV Kamerik is Das direct na het zien van het schikkingsvoorstel in beroep gegaan. De voetbalbond heeft nog niet gereageerd. De club Kamerik is verder wel vrijgesproken van het incident. „Je moet er niet aan denken dat je net als Schiebroek vorig jaar, uit de competitie wordt gehaald. Gelukkig is ons dat bespaard gebleven,” aldus de aanvaller. Het bestuur heeft de hele selectie wel een taakstraf van vijf uur opgelegd, die inmiddels vervult is. „We zijn amarillosbollen gaan verkopen met het hele team.” Verder zijn er duidelijke afspraken gemaakt wat betreft emotioneel gedrag richting arbiters. „We houden ons voortaan in.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten