donderdag 4 februari 2010

Interview met Pim Jehee, meerkamper AV Gouda

‘Meerkampers zijn echte mannen’

Door Dennis Boxhoorn

GOUDA

Veel tijd voor een gesprek heeft meerkamper Pim Jehee uit Gouda niet. Ergens in zijn dertig-urige werkweek, tussen de acht trainingen door, heeft hij een half uurtje. Als iedereen bij AV Gouda al naar huis is, is Jehee net klaar met zijn laatste training voor de dag. Hij moet de boel afsluiten, wat wel aangeeft wat voor een rol het 21-jarige talent binnen zijn vereniging heeft. In een achterkamertje van het Goudse clubhuis, legt hij onder andere uit waarom hij ooit meerkamper werd.

Bij de junioren behaalde Jehee al eens medailles op de Nederlandse Kampioenschappen. Zo pakte hij in 2007 goud op de 400 horden en brons op het onderdeel polsstokhoogspringen, zijn favoriet. In datzelfde jaar haalde hij ook zilver op het NK Meerkamp. Vanaf dat moment, zo schrijft hij op zijn website, wist hij wat hij wilde worden: een meerkamper. „Als ik vroeger naar atletiek op televisie keek, zag ik die oersterke mannen van de meerkamp. Dan dacht ik altijd: dat zijn complete atleten, dat zijn pas echte mannen. Toen wist ik dat ik dat ook wilde. Zo compleet en veelzijdig mogelijk worden.”

Inmiddels gaat Jehee zijn derde seizoen als meerkamper in en draait hij mee in de Nederlandse subtop. Maar daar moet hij meer voor doen dan voorheen, toen hij zijn geluk beproefde op andere onderdelen. Elke dag werkt hij een verschillende training af en op vrijdag zelfs twee. „Ja, de vrijdag is het drukst. ’s Ochtends ga ik dan met de auto van mijn vader naar Zoetermeer. Daar krijg ik polsstoktraining in een speciale hal. Ik rij dan terug naar Gouda, waar ik samen met iemand een bedrijfje run. Aan het eind van de werkdag zorgt mijn vader dat het eten klaar staat en dan knal ik door naar de volgende training. Die is wel wat rustiger hoor, ander hou ik het ook niet vol,” verzekert Jehee. Met zijn compagnon heeft hij flexibele afspraken gemaakt, als het gaat om zijn werktijden. „Als een training ’s een keer wat uitloopt, maakt dat niet uit.”

Momenteel is Jehee in volle voorbereiding op het indoorseizoen. Komend weekeinde wordt in Apeldoorn het Nederlands Indoor Kampioenschap voor senioren gehouden. Zondag doet hij mee bij het polsstokhoogspringen. „Dat wordt geweldig joh. Het publiek vindt dat onderdeel het mooist. Vanaf de 4,50 meter worden ze helemaal gek. Als het goed is doe ik dan ook nog mee.” Want op de trainingen voelt Jehee dat er wel eens mooie dingen kunnen gaan gebeuren in Apeldoorn. Twee weken terug scherpte hij zijn record al aan tot 4,52 meter. „Zondag zit er misschien wel 4,70 in. Gewoon een zware stok pakken en hard afzetten,” grapt de kleine meerkamper, alsof het niets is.

Een week later volgt het Nederlands Indoor Studenten Kampioenschap, eveneens in Apeldoorn. Jehee komt dan uit op het verspringen en het polsstokhoogspringen. „Een titel is niet ondenkbaar,” weet hij. Maar wederom een week later, op 20 en 21 februari, moet het gebeuren. Alle pijlen staan dit indoorseizoen gericht op het NK Meerkamp, dat ook in Apeldoorn wordt gehouden. Eremetaal zit er niet in, maar een plaats in de middenmoot zeker wel. Hoe vaker Jehee zich nationaal tussen de zesde en twaalfde plek wurmt, des te meer kans maakt hij om zich te kwalificeren voor de Europacup wedstrijden van komend outdoorseizoen. „Dat is mijn doel op de korte termijn. Lange termijndoelen, daar ben ik niet van.”

Maar voor hij Europa in mag, moet Jehee naar eigen zeggen nog een lange weg afleggen. Het liefst zou hij zestien keer per week trainen, om sneller vooruit te gaan. „Gelukkig staat mijn trainer, Alex van Zutphen, dat niet toe. Anders had ik allang blessures gehad.” Zo nu en dan ziet hij het even niet meer zitten. Daar dankt hij zijn bijnaam ‘Jankerd’ ook aan. „In de winter train ik zo verschrikkelijk hard, dat ik soms kotsend langs de baan zit. Alex schreeuwt dat ik door moet gaan om de grote toernooien te halen. Maar ik ben wel realistisch hoor, een wereldtopper zal ik niet worden.” Samen met zijn trainer rekende hij ooit uit, dat als hij op zijn best presteert, hij maximaal 7600 punten op de meerkamp kan halen. Zijn record ligt nu op de 6500 punten. „Voor de Wereldkampioenschappen moet je minstens 8000 scoren. Maar zeg nooit nooit,” lacht Jehee. „Eerst dit seizoen maar eens naar de 7000.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten