woensdag 3 februari 2010

Primeur in Woerden: De asbakken gaan terug op de tafels. Interview met Kees de Leeuw, eigenaar Café de Marketier

‘Per 1 januari 2010 mag er weer gerookt worden’

Door DENNIS BOXHOORN

WOERDEN

Kees de Leeuw, eigenaar van café de Marketier aan de Hogewoerd, zet per 1 januari 2010 de asbakken terug op tafel. Vanaf dat moment mag er overal in zijn kroeg weer gerookt worden. „Een groot deel van de klanten staat buiten te roken. Ze nemen alle gezelligheid mee de kroeg uit,” legt de 53-jarige uitbater uit. „Bovendien wordt er toch niet meer gecontroleerd en houdt bijna niemand zich er in Nederland aan.”

De Leeuw kwam zo’n twee weken geleden met het idee op de proppen, tijdens een vergadering van Woerdense horecaondernemers. Collega-uitbaters reageerde aanvankelijk positief op de plannen van De Leeuw, maar na een korte rondgang blijken hun ideeën toch aanzienlijk bijgesteld. „Ik begrijp de actie van De Leeuw maar al te goed en ik steun het idee ook. Maar ik hoor aan de andere kant genoeg geluiden in mijn zaak van mensen die juist blij zijn dat Woerden, als één van de weinige gemeenten in Nederland, zich wel aan het rookverbod kan houden,” aldus Pike Uittenbogaard, eigenaar van café de Pompier. „Maar de wet van minister Klink is zo vaag, dat ik nog niets definitief besluit. Voorlopig ga ik niet mee, maar het kan zomaar zijn dat ik binnenkort vanaf een bepaalde tijd de asbakken gewoon weer terug zet.”

Ook Moniek van der Pol van Drinkerij het Bierhuys heeft nog niets definitief besloten. Als ze mee zou doen, zal dat onder luid protest gaan. „Als wij straks de enige kroeg zijn in Woerden waar je niet binnen mag roken, dan moet ik wel mee. Anders lopen al mijn klanten weg,” vreest ze. „Dat de gezelligheid naar buiten verdwijnt met al die rokende mensen, vind ik onzin. Dat mag geen reden zijn om een wet maar naast je neer te leggen. Iedereen is nu eindelijk gewend aan het rookverbod. Straks mogen ze even binnen roken, om het vervolgens weer af te leren als de minister met een nieuwe wet komt.”

Alleen Eric de Kock (café Walzicht) en Ed Breuren (Breuren) hebben aangegeven onherroepelijk niet mee te willen doen. „Ed heeft een eettent, dus dat is weer heel wat anders,” weet De Leeuw. De Kock op zijn beurt, baalt als de uitzondering op het rookverbod een ‘Woerdense regel’ wordt. Hij vindt dat we juist trots zouden moeten zijn dat Woerden zich zo goed aan de wet houdt. „Ga maar eens kijken in de omliggende gemeenten en je ziet ze overal roken, echt waar. Iedere ondernemer moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het jammer vinden als men allemaal mee zou doen. Je moet goed op je zaak blijven letten en als het moet, dan moet het, maar voorlopig houden wij ons gewoon aan de wet,” verzekerd De Kock. „Wat niet wegneemt dat het een ludieke actie is tegen een vaag omschreven wet.”

Voorlopig lijkt De Leeuw in Woerden dus de enige te zijn die in het nieuwe jaar de asbakken terug zet. En wat als hij toch tegen een flink hoge boete aanloopt? „Dan laat ik het voorkomen en mag de rechter er over beslissen.” Het personeel, voor wie de wet aanvankelijk in het leven werd geroepen, staat in het geval van de Marketier, volledig achter het besluit van De Leeuw. Barkeepster Amanda, die niet met haar achternaam in de krant wilt, zou het een verademing vinden. „Dan hoeven we eindelijk niet meer als politieagent op te treden. De gezelligheid blijft lekker binnen en van geluidsoverlast hebben de omwonenden ook geen last meer.”

1 opmerking:

  1. WOERDEN OP HOL??????????????/
    DE LAATSTE GEMEENTE WAAR JE NIET MAG
    ROKEN.
    ..................ZIELIG,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

    BeantwoordenVerwijderen