donderdag 18 februari 2010

Interview Erwin Giezen, drive-in-cocktailbar

‘Drive-in-cocktailbar’ is
seizoensgevoelig

Door DENNIS BOXHOORN

WOERDEN

Voor de gelegenheid heeft Woerdenaar Erwin Giezen zijn onderneming even ‘uitgestald’ in de woonkamer. Een puntgave witte bar prijkt in zijn huis. De rest van zijn meubels hebben even moeten wijken. De klok geeft aan dat het nog ochtend is, maar de eerste cocktails heeft hij al lang gereed. Uren lang kan hij vertellen over hoe een cocktail zou moeten smaken. „Proeven werkt het beste, dat doe ik bij elke cocktail die ik schenk.” Stapje voor stapje laat de ambitieuze ondernemer zien hoe zijn nieuwste drankje gemaakt moet worden. Gecrushte kiwi, ijs, versgeperste citroen, suikerwater en ga zo maar door.

En zo maakt de 25-jarige Giezen er in een handomdraai ruim veertig. Inspiratie haalt hij van internet, maar veel bedenkt hij zelf. Hij test ze in café de Marketier, waar hij werkzaam is als barman. Sinds één januari van dit jaar is hij er officieel klaar voor. De bar, bedacht door Giezen maar gemaakt door een hout- en staalbewerkingsbedrijf uit Montfoort, staat in zijn schuur klaar om dienst te doen. Helaas stromen de opdrachten nog niet binnen. Giezen denkt dat de aanhoudende kou de boosdoener is. „Cocktails drinken doe je natuurlijk het liefst met mooi weer. Als het straks warmer wordt, zal blijken of mijn concept aanslaat in deze regio.”

Giezen kwam dankzij een zaakje in Den Haag op het idee om een zogenaamde ‘drive-in-cocktailbar’ te ontwikkelen. Uit school ging hij er geregeld wat drinken en hij was onder de indruk van de eenvoud en kleinschaligheid versus de succesvolle formule. Inmiddels zit Giezen in het examenjaar van zijn studie Small Business en Retail Management en wordt hij geacht een plan te bedenken voor een onderneming. Men was enthousiast over het concept, maar waarschuwde hem voor de crisis. „Klanten werven zou nog wel eens moeilijk kunnen worden, werd mij verteld. Dat ondervind ik nu aan den lijve. Via mond-tot-mondreclame heb ik wel wat toezeggingen, maar niets staat zwart op wit. Gelukkig heb ik geen kosten voor een locatie en neem ik geen mensen in vaste dienst. In principe heb ik dus alle tijd. En als het niets wordt, verkoop ik de boel toch gewoon weer.”

Maar hoe werkt het principe van Premium Cocktails nu eigenlijk? „Vrij simpel, aangezien de bar tamelijk mobiel is. Ik word gebeld door iemand die een feestje wilt geven. Ze vertellen wat ze het liefst willen, zodat ik mijn bar kan inrichten. Willen ze champagnecocktails of liever bier en wijn, het kan allemaal. De bar wordt dus steeds speciaal custom-made voor een feestje.” Giezen komt met zijn bar op een aanhangwagen naar bruiloften, tuinfeesten, festivals, je kunt het zo gek niet bedenken. „Maar,” benadrukt hij, „ik wil niet te groot worden, want ik wil kwaliteit blijven leveren. Het moet echt iets voor in de weekenden worden, wat ik naast mijn reguliere baan kan doen. En toch zit Giezen, ondernemingsgezind als hij is, stiekem te dromen over een breder concept. Glunderend: „Een Premiumbeerbar of –coffeebar zijn zo maar eens van die ideeën. Wie weet.”

Voor hij met de bar op pad gaat, wil Giezen hem nog wel eerst uitproberen. „Binnenkort houd ik een housewarming en dan test ik hem. Daarna hoop ik op opdrachten. In ieder geval sta ik eind augustus op het Kerkplein tijdens Lekker Woerden van Stichting Woerden Bruist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten